Hầm mộ Kom El Shoqafa

18. 08. 2020
Hội nghị quốc tế lần thứ 6 về ngoại chính trị, lịch sử và tâm linh

Podle pověsti spadl kdysi dávno osel, který táhl vozík plný kamenů v egyptské Alexandrii, do jámy v zemi. Pokud je to pravda, měl osel tu čest objevit jedno z nejúžasnějších míst v historii. Hovoříme zde právě o Kom El Shoqafa, starověkých katakombách, zcela odlišných od starověkých památek podobného typu.

Zda je či není pověst o oslovi pravdivá, není až tak podstatné. Důležitou součástí příběhu je to, co se skrývalo uvnitř oné díry. Podle historických záznamů to byl muž známý jako Monsieur Es-Sayed Aly Gibarah, který o tomto místě informoval místní muzeum v roce 1900. Muzejní správě řekl, že při kopání a sběru kamenů narazil na podzemní hrobku. Zpočátku kurátor muzea o zprávě pochyboval, ale jeho pochybnosti se brzy ukázaly jako neopodstatněné. Nález podzemní šachty byl skutečně životním objevem.

Katakomby Kom el Shoqafa

Podle archeologů se katakomby Kom el Shoqafa podobají největším pohřebištím z řecko-římského období. Starověká Alexandrie byla velmi zajímavým místem a nebylo tudíž žádným překvapením, že to, co se v katakombách po staletí skrývalo, neslo stopy různých starověkých kultur a umění. Alexandrie si zvolila své jméno podle jednoho z nejznámějších válečníků historie – Alexandra Velikého. Město bylo založeno v roce 331 př. n. l. a stalo se prominentním centrem moci, kultury a vzdělanosti. Zde se poprvé pod vládou řeckých panovníků propojily starověké řecké a egyptské kultury. Toto propojení trvalo až do roku 31 př. n. l., kdy si Egypt podrobili Římané a město tak bylo ovlivněno jejich kulturou.

Katakomby Kom El Shoqafa sloužily svému účelu v období okolo 2. století našeho letopočtu. Není mnoho míst, kde by se dochovaly památky zobrazující směsici egyptských, řeckých a římských starověkých kultur. Tyto katakomby to přesně naplňují, a to je důvodem k tomu, že jsou považovány za jeden z nepozoruhodnějších pozůstatků starověké Alexandrie.

Kupa úlomků

Vstupní portál. Autor: Roland Unger CC BY-SA 3.0

Název Kom el Shoqafa pochází ze starověké řečtiny. V překladu znamená „kupu úlomků“, které se v této oblasti nacházely z keramických nádob na jídlo a víno, jež fungovaly jako vstupné ke hrobkám. Na základě archeologických nálezů je pravděpodobné, že hrobka byla původně vybudována pro příslušníky jedné rodiny, avšak později se pohřebiště rozrostlo do větších rozměrů. Proč tomu tak bylo není známo. Katakomby Kom El Shoqafa samozřejmě nejsou jedinými, které byly v Alexandrii vybudovány. Několik dalších pohřebišť bylo vybudováno jako součást nekropole tzv. Města Mrtvých, které bylo pravděpodobně situováno v západní části města. Zatímco nekropole se v průběhu času ztrácela, Kom El Shoqafa odolaly.

Nad Kom El Shoqafa pravděpodobně stála obrovská pohřební kaple. Z levé části tohoto místa sestupuje do podzemí 18 stop široká kulatá šachta. Tato šachta mohla sloužit ke spouštění mrtvých těl za pomoci provazu a kladkového systému. Ve stěnách šachty jsou umístěna okna, která umožňují dopad světla na točité schodiště vedoucí dolů do podzemí.

Hầm mộ

V horní části pohřebiště toho mnoho není, ale nachází se zde průchod do srdce stavby, střední části katakomb. Tato část silně připomíná řecké chrámy, a právě zde můžeme spatřit některé z nejnápadnějších rysů stavby. V místě, kde končí schodiště, se mezi dvěma sloupy dostaneme do předsíně „pronaos“ chrámu.

V sále umístěném za „pronaos“ jsou první z fascinujících uměleckých děl: spletité sochy muže a ženy, možná vyobrazení původních nájemců hrobky. Zatímco vyobrazení jejich těl jsou vytesána typickým egyptským způsobem, hlava muže odpovídá řeckému stylu a hlava ženy pak stylu římskému. Dalším spletitým reliéfem ve střední části katakomb je ten se dvěma hady. Tito pravděpodobně ilustrují řeckého „Agathodaimona“ neboli „dobrého ducha“. Co je však ještě zajímavější, jakými prvky římské a egyptské kultury jsou reliéfy zdobeny. Těsně nad hlavami obou hadů je ještě jedno ohromující vyobrazení – medúza. Známý symbol řecké mytologie ochraňující pohřebiště před nezvanými hosty.

Zpočátku byla střední část pouze chodbou ve tvaru písmene U, avšak s přibývajícím počtem pohřbených, se tato část přeměnila v labyrint sestávající se z několika místností a chodeb. O patro níž je další z částí starověkého světa, která je bohužel zaplavena vodou a návštěvníci tak nemohou spatřit, co se zde ukrývá. I přesto jsou katakomby Kom el Shoqafa jednou z nejlépe dochovaných ruin z celého Egypta a díky bohaté směsici starověkých kultur jsou tak výjimečné. Přestože byla tato stavba postavena o mnoho let dříve, bývá později zmiňována jako jeden ze sedmi divů středověku. Ostatní památky zmiňované v souvislosti s tímto seznamem jsou také Koloseum, Hagia Sophia, Velká čínská zeď, Porcelánová věž v Nankingu, Šikmá věž v Pise a věřte tomu nebo ne, Stonehenge.

Mẹo từ Sueneé Universe eshop

Bret Stephenson: Co dělá z chlapců muže – duchovní přechodové rituály ve věku nevšímavosti

O co naše společnost přechází, když chlapci nezažívají rituální přechod z chlapce v muže? Právě toto dílo se tímto zabývá. Autor objasňuje, do jaké míry naše společnost sebe samu i své děti ochuzuje tím, že je připravuje o možnost ritualizovaného přechodu do dospělosti. V dalším textu pak autor rekonstruuje přechodové rituály a obřady mužské dospělosti tak, aby odpovídaly naší moderní době.

„Vynikající zdroj informací a praktický rádce jak vést dospívající chlapce k odpovědnému přístupu k vedoucí úloze ve společnosti a k dospělému mužství… nutná pomůcka pro rodiče, učitele, vedoucí pracovníky a manažery.“ – Angeles Arrien, kulturní antropoložka, autorka knih Čtyřdílná cesta a Znamení života.

Bret Stephenson: Co dělá z chlapců muže – duchovní přechodové rituály ve věku nevšímavosti

Các bài báo tương tự